XIV Tydzień Wychowania w Polsce - 8-14 września
8-14 września 2024 r.
Wychowujmy razem
Zapraszamy do przeżycia XIV Tygodnia Wychowania w Polsce. Hasłem, jakie tym razem nam przyświeca, jest apel: „Wychowujmy razem”.
Skuteczność wychowania zależy w dużej mierze od współpracy osób i instytucji zaangażowanych w ten proces. Jest to wyjątkowo ważne dziś - w związku z wyzwaniami, jakie niesie z sobą życie dzieci i młodzieży w obec- nym kontekście kulturowym. Szczególną uwagę chcemy zwrócić na problem współdziałania rodziny, Kościoła i szkoły w dziele wychowania.
Jak co roku, proponujemy materiały, będące przewodnikiem, który po- może nam dobrze spożytkować czas poświęcony refleksji i modlitwie wokół spraw związanych z wychowaniem. Są to: tekst konferencji dla rodziców, wychowawców, duszpasterzy i katechetów, teksty rozważań i modlitwy wier- nych na każdy dzień oraz konspekty katechez dla poszczególnych grup wie- kowych.
Materiały dostępne są rówież na stronie www.tydzienwychowania.pl … dobrego przeżycia XIV Tygodnia Wychowania. Wychowujmy razem!
W imieniu organizatorów
ks. Marek Studenski
oooOOOooo
Nasza Archidiecezja, zwyczajem lat ubiegłych, włącza się w obchody ogólnopolskiego Tygodnia Wychowania. W tym roku obchodzony on jest w dniach 8-14 września, pod hasłem: „Wychowujmy razem”. Z tej okazji w piątek 13 września o godz. 9.00 Abp Józef Guzdek, Metropolita Białostocki, odprawi w białostockiej archikatedrze uroczystą Mszę świętą z udziałem uczniów i wychowanków katolickich szkół i przedszkoli. O godz. 10.15, w Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnym Archidiecezji Białostockiej, odbędzie się konferencja pod hasłem: „Ks. Franciszek Blachnicki – wychowawca wolnych ludzi”.
oooOOOooo
WYCHOWUJMY RAZEM
List Pasterski Konferencji Episkopatu Polski na XIV Tydzień Wychowania
Drodzy Bracia i Siostry,
w dzisiejszym pierwszym czytaniu Bóg wzywa ustami Mojżesza naród izraelski do
przestrzegania praw: „strzeżcie ich i wypełniajcie je, bo one są waszą mądrością i umiejętnością
w oczach narodów…” (Pwt 4, 6). Bóg jako Dobry Pedagog wychowuje swój lud prowadząc go
ku coraz większej doskonałości. Jezus w Ewangelii naucza, że samo przestrzeganie prawa nie
jest istotą religii. Najważniejsza jest w niej żywa relacja z Bogiem. Jezus mówi: „słusznie
prorok Izajasz powiedział o was, obłudnikach, jak jest napisane: Ten lud czci Mnie wargami,
lecz sercem swym daleko jest ode Mnie” (Mk 7, 6).
Wierność zasadom bez głębokiej wewnętrznej inspiracji jest krótkotrwała. Nie wytrzyma
próby. W sytuacji pokusy czy w obliczu lęku człowiek porzuci narzucone z zewnątrz reguły,
zwłaszcza wtedy, gdy będzie szansa, że nie dosięgnie go ludzka sprawiedliwość. Sytuacja ta ma
jeszcze jeden negatywny wymiar. Żądanie, aby człowiek przestrzegał zewnętrznych norm bez
wewnętrznej przemiany, będzie prowadzić do frustracji i do odrzucenia nawet
najsłuszniejszych zasad, które uzna on jako bezsensowne. Dotyczy to zwłaszcza ludzi młodych.
Stąd jednym z najważniejszych celów wychowania jest towarzyszenie wychowankom w
kształtowaniu sfery wewnętrznych przekonań i motywacji, z których będą wynikać ich
późniejsze wybory życiowe. W przyszłą niedzielę, 8 września br. rozpocznie się XIV Tydzień
Wychowania, który będzie przebiegał pod hasłem „Wychowujmy razem”. Jego celem jest
wsparcie Kościoła, rodziny i szkoły we wspólnych wysiłkach wokół wychowania dzieci i
młodzieży.
1. Prawo rodziców chrześcijańskich do wychowania dzieci w oparciu o wartości
ewangeliczne
Rodzice mają prawo do wychowania religijnego i moralnego swych dzieci zgodnie z
własnymi przekonaniami. Zapewnia im to Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Kościół
natomiast na Soborze Watykańskim II przypomniał, że z perspektywy wiary troska rodziców o
zapewnienie warunków, aby wychowanie religijne dziecka było harmonijnie skoordynowane z
wychowaniem ogólnym, jest nie tylko prawem, ale i zadaniem rodziców. Deklaracja o
wychowaniu chrześcijańskim stwierdza: „Rodzicom natomiast Kościół przypomina ważny
obowiązek dokładania wszelkich starań, a nawet domagania się (…) aby wykształcenie
świeckie zharmonizowane było z formacją chrześcijańską. Dlatego Kościół pochwala władze i
państwa, które uwzględniając pluralizm współczesnego społeczeństwa i szanując należną
wolność wspierają rodziny, aby wychowanie dzieci we wszystkich szkołach mogło odbywać
się w zgodzie z moralnymi i religijnymi zasadami rodziców” (Deklaracja o wychowaniu
chrześcijańskim, n. 7).
Na szczęście przeszły już do historii te czasy, w których prawa rodzicom były zabierane i
państwo próbowało przez szkołę narzucać polskim rodzinom obcy pogląd na świat, zmierzając
do wychowania „nowego człowieka”. Wymownym znakiem definitywnego ich końca był
powrót lekcji religii do polskich szkół i przedszkoli w dniu 1 września 1990 roku po 29 latach
ich nieobecności. Fakt ten wywołał szczególną radość w sercu św. Jana Pawła II, który w
tamtych czasach stwierdził: „Dzięki przemianom, jakie dokonują się ostatnio w naszej
2
Ojczyźnie, katecheza wróciła do sal szkolnych i znalazła swoje miejsce i odbicie w systemie
wychowawczym. Osobiście bardzo z tego się cieszę. Równocześnie jednak pragnę tu powtórzyć
(…): jest wam to dane i równocześnie zadane (Jan Paweł II, Włocławek, 6 czerwca 1991 r.).
2. Potrzeby religijne wśród podstawowych potrzeb człowieka
Towarzysząc wychowankom, a także formując samego siebie, trzeba uwzględnić
wszystkie sfery wychowawcze. Pominięcie jakiejkolwiek z nich prowadzi do zaburzenia
harmonijnego rozwoju człowieka. Należy pamiętać, że oprócz sfery psychicznej, intelektualnej
i fizycznej proces wychowania powinien objąć także sferę duchową. Potrzeba relacji z Bogiem
należy przecież do naturalnych potrzeb człowieka. Pięknie tę prawdę wyraził św. Augustyn w
Wyznaniach: „Stworzyłeś nas bowiem jako skierowanych ku Tobie. I niespokojne jest serce
nasze, dopóki w Tobie nie spocznie” (Wyznania I, 1).
Obecnie zwraca się uwagę na niepokojący wzrost depresji i zaburzeń lękowych u
nastolatków. W takich sytuacjach konieczna jest oczywiście zawsze kompetentna pomoc
psychologiczna i psychiatryczna. Nie można jednak zapominać, że ważnym czynnikiem
sprzyjającym zdrowiu psychicznemu jest dojrzale przeżywana religijność. Wielu z Was,
Drodzy Bracia i Siostry, wie z własnego doświadczenia, jakim oparciem w życiu jest wiara i
zaufanie Bożej Opatrzności. Warto też sięgnąć w przeszłość i odnieść się do życia naszych
przodków. Pokolenia, które były przed nami, przeżywały czas zaborów, wojen, klęsk
żywiołowych. Wielu naszych przodków musiało odnajdywać motywy nadziei po stracie swych
bliskich i nawet niejeden raz na nowo odzyskiwać dobytek utracony z powodu zawieruch
dziejowych. Oparciem dla nich była wtedy wiara w Boga i ufność w Bożą obecność nadającą
sens życiu.
3. Konieczność współpracy w procesie wychowania
Współpraca w procesie wychowania jest wielkim dobrem, którego wartość widać w
kontekście dzisiejszych trudnych wyzwań wychowawczych. Wspólne realizowanie procesu
wychowania wymaga uznania prawa do różnorodności i prawa do zachowania tożsamości,
zgodnie z własnymi przekonaniami i wyznaniem religijnym. Potrzebny jest respekt, szacunek
dla tych wartości, w których rodzice chcą wychowywać swe dzieci. Nie można tego w żaden
sposób zniszczyć. Rodzice chrześcijańscy mają prawo do wychowywania dzieci zgodnie z
wyznawaną przez siebie wiarą.
Drodzy Rodzice, zadbajcie o to, aby Wasze dzieci uczestniczyły w szkolnych lekcjach
religii. W dniu chrztu świętego podjęliście decyzję, aby weszły one na drogę wiary. To wtedy
kapłan przypomniał Wam, że prosząc dla Waszego dziecka o chrzest, „przyjmujecie na siebie
obowiązek wychowania go w wierze…”. I zapytał: „Czy jesteście świadomi tego obowiązku?”.
Odpowiedzieliście wtedy: „Tak, jesteśmy świadomi”. Być może część z Was ma poczucie, że
nie do końca wypełnia swoje obowiązki związane z chrześcijańskim wychowaniem dzieci.
Szkolne lekcje religii, choć nigdy nie zastąpią roli, jaką Wy macie do odegrania w życiu
dziecka, są jednak dla Was wielkim wsparciem i ułatwieniem w wychowaniu do wiary.
Katecheta – ksiądz, siostra zakonna czy osoba świecka – zasieje w sercu Waszego dziecka
ziarno, które być może nie od razu wyda plon. Może się zdarzyć, że dojrzały już człowiek, po
różnych doświadczeniach życiowych przypomni sobie słowa usłyszane na lekcjach religii w
szkole i powie: „Mam jeszcze szansę”. Tak jak w przypowieści o synu marnotrawnym, nawet
jeśli zdarzy się komuś pobłądzić, będzie miał gdzie wrócić. Poza tym lekcje religii są
naturalnym elementem edukacji w naszej kulturze i cywilizacji, której fundament stanowi
chrześcijaństwo.
3
Katastrofalną z punktu widzenia skuteczności wychowania byłaby sprzeczność pomiędzy
wartościami przekazywanymi przez szkołę a tymi, jakie przekazują rodzice. A tak by się stało,
gdyby dziecko wychowywane w rodzinie chrześcijańskiej, było w środowisku szkolnym
przekonywane do czegoś zupełnie przeciwnego wierze w Boga – bo w szkole byłby
realizowany program wychowawczy oparty na wartościach sprzeciwiających się przesłaniu
Ewangelii. Rodzice, z których podatków też utrzymywana jest szkoła, mają prawo domagać się,
aby szkoła poprzez obecne w niej lekcje religii wychowywała dziecko w harmonii z systemem
wartości, przekazywanym w rodzinie i Kościele.
Zapraszamy wszystkich Rodziców, Nauczycieli i Wychowawców, Katechetów i
Duszpasterzy do współpracy w wychowaniu dzieci i młodzieży. Mamy nadzieję, że Tydzień
Wychowania przeżywany w tym roku pod hasłem „Wychowujmy razem” będzie stanowił
inspirację do połączenia wysiłków w tym dziele.
Dziękując Rodzicom, Wychowawcom i Nauczycielom za ich trud i poświęcenie
wszystkim z serca błogosławimy.
Podpisali: Kardynałowie, Arcybiskupi i Biskupi obecni na 398. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski,
Warszawa, 10 czerwca 2024 r.
Za zgodność: Marek Marczak
Sekretarz Generalny
Konferencji Episkopatu Polski
List przeznaczony do wykorzystania duszpasterskiego w niedzielę, 1 września 2024 r.